You are currently viewing Spontant roadtrip til Schweiz

Spontant roadtrip til Schweiz

Vandretur i Schweiz

Planen var i første omgang at K og jeg skulle sejle til Norge for at vandre. Denne plan blev dog ændret da færgen pludselig blev aflyst. Vi stod på selve afgangsdagen da udmeldingen om at færgen var aflyst blev officielt. De fleste ville nok i et sådan tilfælde tænke ” Det var ærgerligt, vi må vente til en anden gang” – Men her kom vores spontanitet os til gode. Jeg havde tit tænkt på landet Schweiz. Et land i EU som vi aldrig havde besøgt. Det krævede ikke mange sekunder før K var klar til afgang. Taskerne og alt det pakkede til Norge blev i stedet transporteret til Schweiz

Køreturen til Schweiz

Når man vil til Schweiz er der muligheden at man enten kører eller flyver. Da dette var en ”afbuds rejse” valgte vi at kører. Bilen var i forvejen pakket, nu skulle vi blot køre 1500 kilometer i stedet for de 65km som der var til hirtshalshavn. Køreturen var med godt humør. Turen gik fluks igennem Danmark og ned igennem Tyskland. Da vi havde passeret Hamborg, blev vi dog ramt af trafikken. Her fik vi 6 timers næsten hel stilstand.

Tiden i køen var også den tid vi havde til at læse lidt op på hvad vi skulle når vi ankom til Schweiz. Jeg havde læst om en del vandreruter fra rejsebloggen JourneyEra. Jeg fortalte K om området Interlaken, hvilket var hvor vi tog hen. VI havde kun 4 dage, så der var ikke evig tid til at kører fra sted til sted, nu vi også gerne ville vandre.

Efter en overnatning på rastepladsen i det sydlige Tyskland ankom vi næste formiddag til Schweiz. Vi blev budt ind i landet langs motorvejen hvor vi fik købt det vigtige klistermærke til forruden. 320kr kostedet det. Dette klistermærke koster dyrt at glemme.

Ankomst til Schweiz

Da vi ankom til Schweiz, kørte vi direkte til området Interlaken. I dette område havde jeg læst op på et hav af vandreruter som vi skulle vandrer. Det gik desværre ikke så let. Allerede ved første hike gik det op for mig at jeg ikke havde taget højde for at sneen på toppen ikke var begyndt at smelte endnu. ALLE de ruter jeg havde læst om, var lukket. Ikke en eneste af dem var mulige at vandre. Jeg havde simpelthen glemt alt om det ene vigtige forhold, at der stadigvæk var sne nogen steder.

Denne rejse var uden tvivl fra start af, den mest spontane tur, hvilket heldigvisgiver forståelse for at alt viden om området ikke er indsamlet. Dog måtte jeg klø mig i hovedet en ekstra gang da det gik op for mig at alt det jeg troede vi skulle, ikke kunne lade sig gøre. Vi faldt dog i snak med en ældre mand der fortalte os om byen Grinderwald og bjerget Fist.

Bjergvandring med telt.

Vi parkerede bilen i området omkring Grindewald. Herfra gik turen mod bjerget Fist. Taskerne blev pakket med telt soveposer liggeunderlag kameragrej og varmt tøj. Dette blev starten på 3 dages vandring i området hvor overnatningerne blev i telt.

At vandre i Schweiz er en oplevelse. Hvis man interesserer sig en smule for fotografering vil man opleve at landskabet i Schweiz er skabt til dette. Dybderne som man får i billederne er fantastisk. De dybe smukke dale med huse, hvor baggrunden af byerne er enorme bjerge der tårner frem. Det er syn som man skal opleve. Jeg har personligt et ønske om at opleve disse landskaber endnu mere igennem en motorcykel rejse, som skal foregå igennem Schweiz. Denne rejse bød mest på vandreturen op på bjerget Fist.

At vandre op på bjerget Fist er en vandretur med meget stigning. Der er flere forskellige ruter op på dette bjerg. Både ved at vandre og ved at bruge kabelbanen. Fist er også et meget populært skisportssteds, så bjerget har mange forskellige gæster.

Vi valgte at vandre derop til at starte med. En gåtur der krævede hele dagen og aftenen for at blive gjort. Vi kunne desværre ikke komme 100% til tops grundet de store mængder sne. Men vi kom langt op og her var der forskellige vandreruter som man kunne gå.

De næste dage brugte vi en kabellift til at trække os et godt stykke op (sparer 7 timer) – hvorefter vi kunne fokusere på at vandre i højderne.

Cliff Walk Fist
Et af de meget populære mål og med god grund, er Cliff Walk på bjerget Fist. Det er en vandrerute som er lavet på siden af bjerget. Her kan man vandre rundt og opleve den vanvittigt smukke nature som området besidder.

Når denne vandretur er klaret, er der også rig mulighed for at vandre videre. Vi tog et dagshike igennem forskellige skispor, snescooterspor og en smule offtrail, for til sidst at være helt alene ude i ødemarken, midt på bjerget et sted. Her sad vi og lavede mad og drak kaffe.

Overnatningerne i teltet blev i de lavere højder længere nede på bjerget. Her slog vi lejr efter aftale med lokale i området. Det er vigtigt at pointere at der ikke er fricamping i Schweiz, så man kan ikke bare slå telt op. Vi spurgte lokale og fik der igennem mundtlig tilladelse til at overnatte i vores telt.

Efter 3 dage i bjergene blev kursen igen sat til bilen. Her gik turen efterfølgende hjem til Danmark. Det var en fantastisk tur trods vi ikke havde så meget tid. Det blev et spontant greb om en aflyst Norgestur, som gav os en forsmag på Schweiz. At tage dertil for 4 dage vil vi dog ikke anbefale folk at gøre. Det er et land hvor der skal gives mere tid.

Udstyr brugt på teltturen:

Telt: Nordisk Otra 2persons telt.