You are currently viewing Vandretur til Jenna Fjellet, Norge

Vandretur til Jenna Fjellet, Norge

Vi havde parkeret bilen langs vejen, hvor et lille træskilt reklamerede med ”Jenna Fjellet”. Taskerne var pakket med telt, sovepose, liggeunderlag, mad mm LÆS:

Turen gik nu op for at ramme toppen af fjellet.

Turen startede på en grusvej. Her gik vi i en times tid inden det begyndte at gå offroad. Stien til toppen var velafmærket hele vejen. Turen startede igennem tæt skov. Her fik jeg lidt en eksotisk følelse, da temperaturen var høj, fugtigheden var høj, der var overskyet, samt der var utrolig grønt. Jeg følte lidt at jeg både var på Færøerne og Madeira på samme tid.

Efter nogle timer igennem skoven begyndte stigningen at tage til. Niveauet for hiket blev pludselig højere. At tage dette hike i dårlig form kan ikke lade sig gøre. Der var flere gange hvor vi måtte hive hinanden op for at kunne fortsætte. Der var mange steder hvor man nemt kunne skvatte eller falde, men flere meters fald.

Skovområdet ophørte i takt med at vi kom højere op. Nu var det et bart klippeområde vi vandrede på. Stien var stadig velafmærket, trods terrænet var udfordrende. Efter noget tid kunne vi høre vand. Det viste sig at være en kæmpe flod som var dannet af alt den smeltende is fra toppen. Vandreruten fortsatte langs floden. Igen var der mange svære steder, hvor højdeskræk ikke var tilladt.

Efter at have vandret langs floden kommer der nu et træskilt. Her er der, lige som alle andre steder i Norges natur, mulighed for flere ruter. Jenna Fjellet er tydeligt afmærket med en pil, så det var den vej vi gik.

Den sidste etape op til toppen var stejl. For at komme derop måtte vi gå i siksak. Det tog en times tid fra skiltet ind til at vi ramte toppen. Da toppen var ramt begyndte skyerne igen at trække sig sammen. Erfaringer fra tidligere hike, har lært os at når vi er på toppen, og alt bliver sort, så skal teltet hurtigst muligt frem. Vi fik det slået op, dog ikke før regnen kom, men tids nok til at vi kunne holdes nogenlunde tørre. Ikke nok med regn så kom skyerne også ind over os, og fjernede alt form for sigtbarhed. Vi havde kun et lille vindue den dag på 5 minutter, hvor tågen forsvandt. Vi valgte derfor at slå lejr på toppen og overnatte der, ind til næste dag.

Om morgenen havde vi stadigvæk regn og tåge. Vi lavede morgenmad og tog generelt det hele meget stille og roligt. VI havde ikke travlt, og vi vidste at turen ned også ville tage tid, nu alt var tåget og underlaget var vådt og glat.

Da vejret ikke blev bedre, måtte vi indse at nedpakning af telt og det hele måtte ske i regnvejr. VI var efterhånden ret hurtige til at pakke alt ned, og vi vidste præcis hvilken rækkefølge alt skulle gøres.

Du blivwe i teltet og pakker alt spisegrej ned i en taske. Herefter pakker du soveposer og liggeunderlag og alt elektronikgrej ned i en anden taske. Herefter tager du dit regntøj på og dine støvler. Alt er pakket ned og der er gjort plads til at teltet kan sidde på toppen af den ene taske, på ydre side. Nu skynder du dig ud og pakker teltet sammen, montere det på tasken, regnslag over, og afsted det går.

Turen ned fra Jenna Fjellet var hård. Det havde været et hårdt hike op, men flere steder hvor man kunne komme slemt til skade. Vi gled flere gange undervejs. Heldigvis var det alle de steder hvor der ikke var stejlt ned. K kom ret slemt til skade på et af hendes styrt. Heldigvis havde hun rygsækken på, som tog en stor del af slaget. Sidst på eftermiddagen var vi igen nede fra fjellet.

Oplev hele turen i Norge på min Youtube her:

This Post Has 3 Comments

1. Hello! I simply wish to give you a big thumbs up for the excellent info you have right here on this post. I will be coming back to your web site for more soon.