You are currently viewing Køreferien der skulle være endt i Albanien

Køreferien der skulle være endt i Albanien

Roadtrippet til Albanien som aldrig endte i Albanien.

K havde længer haft en drøm om at opleve Albanien. Lysten til at opleve dette land blev også stor for mig, da K viste mig nogle videoer fra et andet dansk rejsepar (endnu et eventyr)

Planen var lagt. Vi valgte at pakke bilen hjemmefra og sætte kursen igennem Europa for at ramme landet Albanien. Når vi ankom til Albanien havde vi fastlagt flere forskellige steder hvor vi ville have fokus på at vandre og opleve naturenn. Stederne er listet herunder:

På vej ned igennem Danmark holdte vi et enkelt stop hos en efterskole. De havde bestilt mit foredrag Et Nyt Kapitel. Efter at det var blevet afholdt gik turen nu på motorvejen igennem DK og fuld fart igennem Tyskland.

Velkommen til Østrig

Den første rigtige pause blev først afholdt da vi parkerede bilen på en rasteplads i bunden af Tyskland. Her købte vi det krævede klistermærke som sættes i forruden. Nu har vi klar til at køre igennem Østrig.

Turen igennem Østrig er flot trods det blot er motorvejen vi kørte på. Man er ikke i tvivl om at Østrig også har en smuk natur at byde på.

Velkommen til Slovenien

Ligesom ved indgangen til Østrig, så holdt vi nu endnu en pause ved Slovenien. Klistermærket var her et elektronisk et, som man betalte på tankstationen. Her skulle de blot have nummerpladen og så blev den registreret.

OBS: Disse klistermærker er en form for afgift som betales for at køre i de pågældende lande. Klistermærkerne koster 50-150kr, men vælger ud at droppe dem, så bliver det mange tusindekroner som venter i din eboks når du kommer hjem til DK. Vi glemte det for nogle år siden og krydsede samtlige lande. Det kostede knap 6000.

Vi kørte nu igennem Slovenien, hvilket også er et smukt land. Vi har besøgt Slovenien før, men vi havde på denne køretur ingen anelse om at vi ville komme tilbage dertil på denne rejse.

Velkommen til Kroatien – her bliver vi i et par dage!

Vi var nu kørt over grænsen til Kroatien og Slovenien var lagt bag os. Vi valgte nu at bruge et par dage i Kroatien, da vi også var ved at være lidt trætte af kun at køre på motorvej. Samtidigt var Kroatien et nyt land for os, så vi var selvfølgelig nysgerrige.

De følgende dage brugte vi på at vandre og nyde naturen i Kroatien. Vi opholdt os primært langs stranden som ligger på den vestlige side af landet. Herfra er der mange smukke naturområder som er ideelt til vandringer.

På vores ophold i Kroatien havde K også fødselsdag. Hun blev fejret med både kage og fødselsdagsgaver på en rasteplads, inden dagen blev brugt på at vandre til et ufatteligt smukt vandfald.

Hvordan overnatter vi i Kroatien / hele rejsen?

Muligheden for at finde billige overnatningssteder på airbnb eller hotels.com eller lign er stor. Vi valgte dog den helt billige løsning, nemlig at sove i vores bil! Vi havde nemlig en stor lækker leaset bil med fra udlejningsfirmaet Hertz Danmark. I denne bil kunne vi sagtens ligge og sove, hvilket vi faktisk gjorde på hele rejsen.

Vi har gjort det et utal af gange før, og selvom vi også godt kunne betale os fra en overnatning, så finder vi noget hyggeligt ved den sparsomme måde.

Det var på denne måde rejserne startede. Den gang havde vi bare ikke råd til andet. Der er noget motiverende ved at holde fast i noget af det gamle.

Farvel Kroatien og tid til dårlig mave i Bosnien

Efter nogle dage i Kroatien startede vi nu igen bilen og satte kursen videre mod syd. Efter nogle timers kørsel med lydbog igennem Kroatien, ramte vi nu grænseovergangen til Bosnien. Overgangen gik problemfrit, og folkene ved grænsen var utrolig flinke. Vi kørte nu igennem dette store land, målrettet for at ramme det næste land Montenegro, inden vi derefter ankom til Albanien.

Efter at have kørt til der blev mørkt, var det tid til at sove. Vi havde fundet en rasteplads i ingenmandsland, hvor vi kunne holde ind og sove. Nogle vil nok mene at dette lyder lidt farligt, men vi har altid vores forholdsregler når vi sover sådan i forskellige lande. Bilen er altid parkeret med fronten ud mod vejen, sådan at jeg kan hoppe direkte op på førersædet og trykke speederen i bund, i tilfælde af at noget skulle ske. Det gjorde der selvfølgelig ikke, men der skete dog det at jeg fik madforgiftning. Jeg sked og kastede op hele natten, og lå det meste af aftenen uden for bilen i græsset. Set i bagspejlet skyldes madforgiftningen nok at jeg spiste for gamle spegepølser, samt drak for mange energidrikke. Det udløste en nat i helvede og en morgen med ondt i både røven og maven.

Næste morgen satte vi nu kursen de sidste par timer igennem små snoede veje og ramte nu grænseovergangen til Montenegro

Velkommen til Montenegro og kan I så skride af helveds til

Denne del af rejsen er hvor det hele ændrede sig. Alt gik galt fra dette punkt og det blev nok rejsen point of no return. Mange fulgte med på denne del via instagram og facebook, men videoerne blev delt op og forvirring opstod for mange, pga. de kun fik set nogle af videoerne med forklaring.

Det som skete da vi ankom til grænseovergangen, var at en politimand fra Bosnien lukkede os ud af Bosnien og over stregen som optegner grænsen mellem Bosnien og Montenegro. Nu holdt vi og bilen på Montenegros side. Her bliver en politibetjent fra Montenegro vred og begynder at skælde ud på den anden betjent, da han ikke skal bestemme hvem der lukkes ind i deres land.

Denne diskussion udvikler sig til et masse råben og skrigen samt kasten med ting. Politibetjentene kæderyger cigaretter i mens de råber højere og højere. Der kommer pludselig en betjent hen og vil se dokumenterne på bilen. Dem giver jeg ham, men han vil ikke godtage dem. Han kan se at jeg ikke ejer bilen, hvilket også er rigtigt, da den er lease af Hertz. Her opstår en forvirring, samt et krav om et manglende dokument. Det er svært at snakke da de andre betjente begynder at halvslås i baggrunden, og inden jeg når at komme med en større forklaring eller en mulighed for en aftale, så bliver vi smidt ud af Montenegro, da de ikke kan være sikre på at vi ikke har stjålet bilen.

Det hele er ret voldsomt og pludselig står vi nu på den anden side af stregen, og er tilbage i Bosnien.

Et kort øjeblik står tiden stille, og det er som om hele rejsen falder fra hinanden. Er vi virkelig kørt så langt for bare at blive nægtet adgang?

Efter en halvtime hvor vi bare har gået rundt om os selv, må vi sætte kursen mod nord igen. Vi vælger at køre tilbage mod Kroatien, hvor vi overnatter. Dagen efter bliver vi dog enige med os selv om at give det et forsøg til.

Jeg får printet ALLE dokumenter. Dem vi havde i forvejen og dem der manglede. Jeg tager bestikkelses penge med, som kan gives samtidigt med papirerne, bliver overrakt. K og jeg klæder os også i pænt tøj, da vi er blevet dette anbefalet igennem FB og Instagram.

Turen går nu igen igennem Bosnien, for til sidst at ramme samme grænseovergang. Desværre er det akkurat samme betjente som igen sidder på vagten, og de husker os. Trods papirerne og pengene, får vi ikke lov at krydse.

Vores tidshorisont er her brudt og det kan ikke lade sig gøre at nå til Albanien i denne omgang. Det er første gang vi oplever en rejse der ikke lykkes.

Tilbage til Slovenien

Efter denne mentale lussing var der et øjebliks opgivenhed både hos K og mig. Dog kom den positive energi og stemning hurtigt frem igen, og vi valgte at få det bedste ud af det, nu vi var rejst afsted. Vi ville ikke hjem til DK før tid, så i stedet valgte vi at køre nord på og besøge nogle andre lande.

Turen gik nu nord på igen. Igennem Bosnien og Kroatien. Vi havde besluttet os for at besøge Slovenien igen, da der stadigvæk var vandreruter i dette smukke land som vi manglede at opleve. Dog havde der et par uger forinden været enorme oversvømmelser i landet, så mange vandreruter var ødelagt og lukket.

Alligevel havde vi held med nogle fantastiske dage i Slovenien, hvor vi var på en masse smukke ture. Vi havde et par fantastiske dage i Slovenien hvor vi også overnattede i bilen hver aften.

Turen går til Italien

Efter nogle gode dage i Slovenien pakkede vi sammen og satte os ind i bilen. Turen gik nu op igennem bjergene i Slovenien for at krydse grænsen til Italien.

Da vi ankom til grænsen, brugte vi nu dagen i grænseområdet mellem Italien og Slovenien. Området er fyldt med bjerge som der kan vandres i, og der er især ét vandfald som jeg vil anbefale:

I området omkring dette vandfald er der fantastisk at vandre. Samtidigt er vandfaldet et af de smukkeste som vi nogensinde har oplevet. Dette er et sted som jeg klart vil anbefale hvis du alligevel er omkring Italien eller Slovenien.

Efter dagene i Italien gik turen ellers hjem af til DK igen.

Husk at du kan følge med på Instagram og tikTok, hvor der dagligt bliver opdateret på rejselivet.
www.instagram.com/et_nyt_kapitel

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.