You are currently viewing Jordan – En oplevelse for livet

Jordan – En oplevelse for livet

At rejse til Mellemøsten var noget som vi havde snakket om længe. Dog var der ikke blevet handlet på det. I 2022 skulle dette så ændres på, da vi bestilte biletter til Jordan.

Inden afgang til Jordan læste jeg op på landet. Dette gjorde jeg mere eller mindre på google. Jeg læste om landets udvikling, dets historie, samt dets kultur. Grunden til jeg gjorde dette var som sådan ikke fordi det var nødvendigt, men jeg oplever igennem alle vores rejser, at et lille baggrundstjek på landende, kan skabe mere overskud og forståelse når man rejser der.

Ankomst til Jordan

Da vi ankom til Jordan, blev vi allerede i lufthavnen introduceret for lovgivningen i landet. Igennem sikkerhedskontrollen kunne det ses at jeg havde en drone med. Jeg havde trods min research om landet, ironisk nok ikke læst at droner ikke er tilladte i Jordan. Derved blev vi af militæret eskorteret ned i et baglokale af lufthavnen, hvor dronen skulle afleveres. Min første tanke var at dette virkelig var noget lort. At vi var på dybt vand allerede nu, men militæret viste sig at være lige så venlige og fantastiske som resten af befolkningen i Jordan. Dronen blev låst inde i lufthavnen ind til at vi rejste retur til DK.

Vi blev hentet i lufthavnen af biludlejningsfirmaet DiscoverCars. Vi havde betalt 3300kr for en bil med fri km i de 14 dage som vi var i Jordan. En fra biludlejningsfirmaet kørte os hen til deres kontor, som lå 15km fra lufthavnen. Her fik vi udleveret bilen og herfra startede eventyret.

Eller, eventyret startede med at jeg opdagede at have glemt min jakke i flyet. Heri lå mine bilnøgler mm. Så vi måtte race hen til lufthavnen. Her gik vi direkte mod baglokalet hvor vi havde snakket med det flinke militær. Vi forklarede dem situationen, hvorefter de viste os vej igennem endnu flere baglokaler. Pludselig var vi igennem security og stod nu inde i selve lufthavnen. Her kom der en mand med min jakke og afleverede den til mig. Må ærligt indrømme jeg aldrig i mit liv har oplevet så venlig en lufthavn, som den i Jordan. Jakken var nu retur og vi satte os i bilen og kørte afsted

De første dage

De første par dage i Jordan brugte vi på lige at lande og vænne os til kulturen. At komme fra DK til Jordan er noget af en omvæltning. Vi kørte som det første til byen Madaba, da vi havde fået bilen. Jeg havde læst at denne by var hyggelig, så vi valgte at tage hertil for lige at få et værelse og gå lidt rundt, inden vi for alvor begyndte at rejse afsted.

Tiden i Madaba brugte vi på at gå rundt i byen og kigge. Vi lærte også lidt om priserne på de forskellige almindelige varer, så vi vidste hvornår vi blev snydt og hvornår vi reelt gjorde et fair køb.

Vi valgte også at tage ud at spise i Madaba. Det var første gang i meget lang tid at K og jeg havde taget på restaurant på en rejse. Det var en lille restaurant, hvor vi fik smagt på forskellige lokale retter. Det er ikke noget vi vil til at gøre for vane, men det var nu meget hyggeligt at prøve det.

Vi overnattede på et værelse som vi havde lejet i byen. Prisen for en overnatning var på ca 150kr for os begge 2. Det er for et værelse hvor der mere eller mindre bare er en seng og et badeværelse. Vi lejer jo som sagt ikke værelser for at bruge tid der, men blot for at få en base vi kan overnatte i. Tiden foretrækker vi at bruge udenfor.

en smuk by at udforske
Madaba
ude at spise

Roadtrippet starter – Kursen mod Det Døde Hav

Vi satte os ind i bilem og satte kursen mod den vestlige del af Jordan. Det er her hvor Det Døde Hav sætter grænsen imellem Jordan og Libanon/Israel. Vi kørte i et par timer igennem snoede landeveje, for til sidst at kunne se vand. Vi havde regnet med at der ville være proppet med mennesker når vi kom til Det Døde Hav. Jeg havde især frygtet at dette ville være den største turistbombe, men jeg tog fejl.

Vi ankom til et enormt øde sted. Kæmpestore parkeringspladser lå tomme og man kunne se at der ikke havde været mennesker i lang tid. Gamle faldefærdige boder stod tomme. Borde og stole stod væltede og efterladte. Corona situationen havde tydeligvis gjort et hidtil tursitet område helt øde.

Vi parkerede bilen alligevel og gik afsted mod vandet. Det var en underlig fornemmelse at gå i dette store tomme område. Alt tydet på at folk levebrød var blevet fjernet i takt med at coronasituationen havde lukket for turismen i landet. Da vi kom ned til vandet, tog vi skoene af og gik forsigtigt ud i vandet. Vandet var varmt og man kunne helt mærke på sin hud at det var enormt saltet. Da vi kom ud på lidt dybere vand, og fik bekræftet at man kan flyde, selvom at man sidder eller nærmest løftede arme og ben over vandet, gik det op for mig at denne oplevelse er én af dem som jeg har hørt om, helt tilbage i folkeskolen. Det Døde Hav er ikke et socialmedie opreklameret seværdighed. Det er en historie helt tilbage fra folkeskoletiden.

Efter at vi havde været i denne enorme saltgryde brugte vi flere dage på at få vasket saltet af huden.

LÆS MERE OM DET DØDE HAV HER:

en kamel kom og hilste på undervejs
landevejen der føre til Det Døde Hav
et saltet kys efter at have været i Det Døde Hav

Petra – Den glemte by

Vi havde hjemme fra Danmark bestilt det som man kalder et ”Jordan Pass”. Jordan Passet er en billet som gælder til forskellige seværdigheder i Jordan. Her er Petra en af dem. Til dem som ikke ved hvad Jordan er. – så er det kort fortalt en Oltids by som nu ligger halvt i ruiner. Byen ligger inde i et område med enorme klipper. Det er uden tvivl en af de smukkeste og mest facinerende oplevelser jeg nogensinde har haft.

Denne skjulte og mystiske by ligger grænsende op til en helt almindelig og mellemøstlig moderne by. I denne by lejede vi et værelse igennem booking.com – faktisk overnattede vi den ene aften i en lejlighed og den næste dag overnattede vi i bilen.

Selve oplevelsen ved at vandre inde i Petra var fantastisk. Vi brugte 2 dage på at udforske dette enorme område. Er du i Jordan, så er dette sted noget som du skal opleve.

LÆS MERE OM PETRA HER:

udsigten over petra
en af mange stier vi vandrede på i petra
overalt i Petra er der så smukt

Turen går videre til ørkenen Wadi Rum

Vi kørte i en del timer syd på, for at komme til ørkenen Wadi Rum. Dette sted er et kæmpestort øde område, hvor lokale beduiner har skabt små ”campings pladser” midt ude i ørkenen. Dette sted er også et af dem som kræver et Jordan Pass. Wadi Rum, som denne ørken hedder, er et meget specielt sted. Stedet er bla kendt for at lagt grund til mange store film. Her i blandt er Indiana Jones og Star Wars.

Vi boede på forskellige camps i ørkenen, hvor vi også lavede fotoopgaver for de lokale. Folket i Wadi Rum er noget af det mest gæstfrie folk vi har mødt.

LÆS MERE OM WADI RUM HER:

vi rejste på en ekspedition langt ude i ørkenen med kamel
jeeptour i ørkenen
solnedgangene i ørkenen var magiske

Videoer fra vores tur til Jordan

This Post Has One Comment

1. Hello! I simply wish to give you a big thumbs up for the excellent info you have right here on this post. I will be coming back to your web site for more soon.