You are currently viewing Lapland – et nordisk eventyr
med slædehund igennem den svenske vildmark

Lapland – et nordisk eventyr

Denne artikel indeholder reklame for Ford Danmark ,Thule, Helly Hansen, Winther Adventures

K og jeg havde længe snakket om at rejse nord på. Vi havde i flere år snakket om slædehunde og nordlys. To ting som de fleste mennesker på et tidspunkt har drømt om. Rejsen blev dog altid udskudt grundet en masse andre rejser, og måske var grunden til udskydelsen at det virkede lidt uoverskueligt at rejse dertil. En dag dukkede der pludselig en besked om i min indbakke på instagram. Det var for rejsebureauet Winther Adventures. De tilbød at komme op til dem og opleve en af deres rejsepakker, som netop udfoldede sig i det nordlige svenske Lapland.

Forberedelsen til turen

med slædehund igennem vildmarken

Vi havde selvfølgelig sagt ja til dette tilbud og kort efter snakkede vi i telefon med Nikolai og Julie. De havde lavet en plan for 10 dage i Lapland. De stod for aktiviteterne som skulle finde sted, samt overnatningerne imens vi var deroppe. Om vi ville flyve derop eller køre var op til os selv. Dog er kravet deroppe at man har en bil, så den må lejes hvis vi valgte at flyve. I Lapland er der meget langt til alt ting. Det er ikke unormalt at kører 50-100 kilometer hver dag for at komme rundt. Vi snakkede med vores samarbejdspartnere Ford Danmark Thule og Helly Hansen. Vi fortalte dem om ideen. At roadtrippe igennem Danmark, videre igennem Malmø for så at krydse op langs den østlige del af Sverige indtil vi ramte området omkring Jokkmokk. Ford og Thule var vilde med ideen og de gav os både bil og udstyr til turen. En ny Ford Kuga Plugin Hybrid samt en af de nye Thule tagbokse plus tasker. Tøjet blev af den helt varme slags fra Helly Hansen. For første gang i vores rejsehistorie skulle vi ikke af nødvendighed læse så meget op på det land/område som vi skulle rejse til. Vi havde nu rejsebureauet Winther Adventures til at planlægge det hele. Det var en smule underligt at have denne service, men omvendt var det jo også en fantastisk mulighed at få.

ruten som vi skulle køre tur/retur

Afgang mod Lapland

Tøjet var pakket. Skiundertøj, uldsokker, varme fleesetrøjer, vinterjakker, støvler. Kameragrejet var også pakket ned. Hertil havde jeg taget 6 ekstra powerbanks og batterier med. Når temperaturen rammer under de minus 15 graderaflader batterier ekstra hurtigt. Her er kunsten at have ekstra med, så det nedkølede, kan opvarmes i lommen, så det kan bruges når det næste afkøles.

K havde været over at handle ind til maden. Vi havde som altid trangiakøkkenet med. Herpå ville vi lave mad de næste par dage under selve køreturen.

Selve turen op til Jokkmokk er fra Aalborg over 2000km lang. Grunden til at vi valgte at køre igennem hele Danmark var at vi igennem samarbejdet med Thule, skulle forbi deres Thule Store i Malmø. I Malmø fik vi monteret tagboksen på bilen samt udleveret forskellige typer tasker. Alt sammen fra vores partnere Thule. Da bilen var færdigpakket med tasker og boks sagde vi farvel og kørte mod nord.

Selve køreturen til Lapland er en rejse i sig selv. Der er flere muligheder når det handler om at komme til Jokkmokk. Du kan tage køreturen op igennem fjællene eller du kan tage den lags den østlige del Sverige og køre i det mere flade terræn. Vi valgte at tage den østlige rute og undvige de helt enorme fjælle, da vi fik at vide at der var snestorm deroppe. Selve køreturen i bilen bød på masser af gode snakke – musik – lydbog og masser af tid til at tænke over tingene. Jeg elsker personligt at køre bil. Det er meditativt for mig, så jeg når virkelig at tænke meget på en sne/is belagt 2000 kilometer strækning.

afsted det går
temperaturen faldt til minusgrader
madpakke pauser på køreturen

Overnatning i bilen

Køreturen var lang og kold – men samtidigt utrolig smuk. De store svenske skove som vi kørte igennem, gav anledning til time vis af scouting efter elge. Vi så dem ikke, men vi vidste dog heller ikke, at vi senere på rejsen ville opleve dem på tæt hold.

At overnatte i bilen var intet problem for os. Vi havde vores soveposer med, samt tonsvis af erfaring i at sove i bil fra tidligere rejser. Vi fandt et fredeligt sted langs vejen og holdt ind for at sove.  Dette gjorde vi 2 gange på vej op til Jokkmokk.

overnatning i bilen i minus 10 grader
at rejse er at leve

Ankomst til Lapland

Da vi ankom til Jokkmokk mødte vi Nikolaj og Julie og deres to børn. Vi blev budt indenfor i deres hus hvor vi også fik aftensmad. Det var første gang at vi mødte dem. Et rigtigt hyggeligt møde og det var tydeligt at vi klingede godt med dem fra første øjekast. Vi sad og snakkede længe da vi alle sammen havde forskellige rejsehistorier at dele ud af. Vi følte os glade og i trygge hænder ved at være sammen med Nikolaj og Julie.

bålhygge på campingpladsen med Winther Adventures

Overnatninger i Lapland

Vi blev vist hen til den hytte som vi skulle bruge de næste dage i. Det var på en campingplads ved navn Camping Skabram. En hyggelig lille campingplads beliggende i et skovområde med en kæmpe sø.

Her fra campingpladsen lavede vi sammen med Winther Adventures mad over bål. Vi satte også et tippitelt op for at opleve den nordiske glamping stil. En fantastisk oplevelse under den stjerneklare himmel. Oven i disse oplevelser blev vi fra campingpladsen også beriget med nordlys. En bucketlist ting der nu blev krydset af. At tilbringe morgenenerne og aftenenerne på denne campingplads var fantastisk. Det var et gennemført perfekt sted at være før og efter dagens eventyr.

Senere på rejsen flyttede vi videre mod nord. Her skulle vi tilbringe nogle dage i en træhytte ved nogen der kalder sig Howlinghusky Adventures. Dette sted er også billigende langt ude in the middle of nowhere.  Fælles for begge steder var at Winther Adventures sørgede for at arrangere det hele. Hertil vil jeg gerne nævne at Lapland er anderledes end rejser i syden. Lapland er stort og det er koldt. Det er ikke så backpacker venligt som andre steder i verden. Her snakker jeg ikke om befolkningen, men naturen. Man er nødt til at kende eller have nogen heroppe der ved hvad man skal og ikke skal, ellers vil man kunne bruge dagevis på at kører forgæves rundt i ring uden at finde nogen steder hen.

hytten som winther adventures skaffede os
telthygge / glamping
aftenhygge inde i vores hytte

På tur med slædehund

At rejse med slædehund har i mange år været en drøm for mig. Denne drøm blev fyldestgjort i Lapland sammen med Winther Adventures. En fantastisk oplevelse hvor vi med slæde blev trukket igennem Laplands kolde og enormt smukke landskab. K og jeg skiftedes til at sidde eller stå i slæden. Det er bestemt ikke sidste gang at dette skal prøves. Det er en rejsemåde som er svær at beskrive med ord.

med slædehund
den vildesete oplevelse
at rejse med slædehund skal prøves

Nordlys

At opleve nordlys er en drøm for mange. Det var også en drøm for både K og jeg. Vi oplevede Nordlys en del gange imens at vi var i lapland. Desværre var mit kamera ikke sat op til at fotografere det, så billederne blev ikke så gode. Heldigvis har K og jeg oplevelsen gemt inde i hovedet, hvilket jo er det vigtigste.

kameraet stillede ikke skarpt- men dette er nordlys over den hytte som vi boede i

Vandretur i det kolde nord

Vi elsker jo som sagt at vandre og dette fik vi lov til flere gange på turen. Sammen med Nikolaj fra Winther Adventures drog vi ud på forskellige ture i det enorme landskab. At vandre igennem sneen og den bidende kulde giver virkelig en følelse af at være i live. Jeg er helt vild med den rå stemning som det kolde nord bringer. Man kommer til at være i ét med sig selv på en helt unik måde.

vandretur ignnem vildmarken
små glimt fra naturen
K vandre igennem sneen med taske og kamera
et rensdyr spottes
minus 20 grader

Snescootertur igennem vildmarken

Vi havde en hel dag på snescooter sammen med nogle af Winther Adventures lokale venner. Her blev vi introduceret i hvordan man styrede en snescooter. Heldigvis faldt det mig hurtigt naturligt. Dette skyldes nok at jeg har kørt meget på motorcykel igennem tiden, og derfor har nogenlunde styr på ballancepunkter. Vi startede dog ud med at vælte i den tykke sne, men herefter gik det strygende derud af.

Den friske kolde vild og solen der stod højt på himlen imens at vi kørte afsted. Jeg følte mig lykkelig. En følelses der ofte kom til dig på denne rejse. Adrenalinen blev også skudt igennem årene når snescooteren fik gas.

Midtvejs på turen holdt vi en pause. Her lavede vi mad over bål. Rensdyr og elge kød i wraps. En letter blanding af vildmarksmad som passede perfekt til stemningen.

K på snescooter
pitstop under vores snescooter tur
droneskud fra vildmarken
elge kød og rensdyr kød
selfie snescooter
andreas – ven af winther adventures, laver tricks på snescooteren

Isfiskeri

Midt i det kolde Lapland tog vi ud på en vandretur. Med os havde vi grej til at skulle isfiske. Det var sammen med Winthers Adventures venner at vi tog afsted. Her blev vi guidet hen til en ”lille” frossen sø, som lå gemt væk i det enorme ødelandskab. Her blev vi undervist i at borre hul i isen hvorefter vi isfiskede efter små aborre. Vi fangede intet, hvilket var ligegyldigt, da stemningen i selve oplevelsen var så høj. Det var en gennemført og uforglemmelig oplevelse. Vi holdt en pause midtvejs i fiskeriet, hvor vi lavede et bål til bålkaffe og hjemmelavede kanelsnegle.

smil
der borres hul i isen
hygge på fisketuren
isfiskeri
vi fangede intet – men hyggeligt var det
bålhygge under fisketuren
kanelsnegle

Jagt

Vi blev inviteret med på jagt af Nikolaj. Dagen startede ud med at vi mødtes og kørte sammen hen til et skovområde hvor Nikolaj har tilladelse til jagt. Samtidigt med jagten havde jeg mit kamera med hvorfra jeg fik fotografere og filmet en masse forskelligt af både dyr og natur. Selve jagten bragte ikke kød med hjem. Intet blev skudt, men det blev observeret og lokaliseret en masse. Dertil endte det jo også med at blive en fantastisk dag ude i naturen. Jagt – vandretur – du kan kalde dagen for mange forskellige ting, men fælles er at tiden ude i naturen er unik og det hele værd.

selfie
rensdyr
billede under jagten
der vandres i ødemarken
fanget midt i mit es
på jagt

Hyttehygge

Efter hver af de mange oplevelser som vi fik i Lapland, brugte vi aftenerne på at hygge i hytten. Vi hørte lydbøger, malede, snakkede, samt arbejdede. Disse stunder i hytten var lige så stor en del af den samlede oplevelse i Lapland. At tilbringe tiden i primitive hytter er sundt for krop og sjæl. Jeg kom ned i et meget lavere gear end hvad jeg normalt er i. At sidde og male var også en ny ting som blev indført. Noget som jeg gerne vil gøre mere af på fremtidige rejser.

der males
at rejse er at leve
hytte hygge

Køreturene igennem Laplands natur

Én ting er de mange oplevelser som Winther Adventures strikkede sammen til os. En anden ting er alle de oplevelser som kom derimellem. Ved hver oplevelser lå der en lang køretur og ventede før og efter. Disse køreture bragte også oplevelser med sig. Landskabet i det nordlige Sverige er unikt. Størrelses forholdende på alt samt vind og vejr giver nogle smukke scenarier. Vi fik et hav af smukke oplevelser igennem vores mange køreture deroppe.  Vi havde også en dag hvor vi bevidst valgte bare at køre rundt og kigge på naturen. Disse dage kunne jeg blive ved med. Er du til natur så er Lapland stedet at besøge.

dronebillede af landskabet
K nyder turen
pause fra køreturen
minus 30 grader og højt humør

Jeg håber at du kan finde inspiration til at besøge Lapland ved at læse denne artikel. Den er skrevet for at inspirere og motivere til at komme afsted. Jeg kan give mine varmeste anbefalinger til Winther Adventures som dem der strikker rejsen sammen til dig. Du kan finde dem på deres instagramprofil Winther_Adventures eller besøge dem på deres hjemmeside www.winther-adventures.com

tak fordi i læste og fulgte med