You are currently viewing 3 dages vandretur om Ringdalsvatnet, Skjeggedal Norge – besøg til Trolltunga

3 dages vandretur om Ringdalsvatnet, Skjeggedal Norge – besøg til Trolltunga

Vandreturen starte i Skjeggedal, som ligger tæt på Tyssedal. Vandreturen er mest kendt for det populære viewpoint Trolltungaen. De fleste tager til Skjeggedal for at opleve Trolltungaen, hvorefter de går samme vej tilbage igen. De færreste ved at det faktisk er muligt at vandre hele vejen rundt om søen – Ringdalsvatnet, så du kommer tilbage til Skjeggedal fra modsatte side.

Denne vandretur tager ca 3 – 4 dage alt efter tempo og vejrforhold. Det er en vandretur som kræver at man har prøvet at vandre før. Man skal også have kendskab til overnatning i naturen. Vejrforholdene i fjeldet er skiftende, hvilket betyder varme kulde storm og regn kan ske og aftage i tide og utide.

Har du nogle kilometer i vandrestøvlerne, så syntes jeg at du skal give denne vandretur en chance!

Dag 1

Vi var ankommet til Skjeggedal på vores motorcykel. Vi havde parkeret motorcyklen og pakket vores tasker.

Med i taskerne havde vi alt hvad vi skulle bruge de næste 3-4 dage. Mad var pakket. Regntøj var pakket. Trangiakøkken var pakket. Soveposer/liggeunderlag. Powerbanks – det hele var med.

Vi startede som angivet på de mange skilte og kort i bunden af Skjeggedal. Vi forhørte os også ved lokale, blot for en sikkerhed skyld. Det er altid godt at få en chat med lokale, som har vandret turen før.

Stien var fra starten af velafmærket. Den startede med voldsom stigning de første par timer. Denne stigning er faktisk mulig at springe over, da der er et vejnet som kan kører en op for at slippe for netop denne fase. Vil du dog kunne sige at du har gået hele turen rundt, så syntes jeg at du skal starte i bunden. Har du dårlig ryg knæ eller lign, så vil denne rute alligevel ikke være mulig.

Da vi kom til toppen af den første fase, mødte vi en del mennesker. Disse mennesker var alle sammen heroppe for at opleve Trolltungaen, som er et udsigtspunkt på ruten. Vejret var meget skiftende imens at vi alle sammen fulgte den afmærkede sti. Voldsomme regnskyl kom ind over os, og sigtbarheden kom og gik helt vilkårligt. Somme tider var det helt umuligt at se noget som helst. Andre gange klarede det op, og til vores højre side kunne vi se ned over den enorme sø, Ringdalsvatnet, som blev omringet af de enorme bjerge vi vandrede i. Det var denne sø som vi ville gå hele vejen rundt om, og ikke kun stoppe og vende om ved Trolltungaen.

Efter en hel formiddag og middag med vandren i det smukke og rå landskab, kom vi langt om længe til Trolltungaen. Vi havde som altid holdt en del ekstra pauser til fotografering og spisning, så de fleste havde været der, eller var vendt om. Det betød at vi ankom til Trolltungaen som de eneste på det tidspunkt.

Vi brugte en del tid på stedet og nød den vanvittige udsigt som der var. At stå på stenen som nærmest hænger ud over klippe kanten, er en vild oplevelse. Udsigten i sig selv, giver god grund til at dette sted er et af de smukkeste steder i verden.

Efter at have brugt noget tid på dette sted, valgte vi at vandre videre i en halv times tid. Herefter slog vi lejr for natten.

Dag 2

Vi vågnede op til den vildeste udsigt ud over Ringdalsvatnet. Det er nok den bedste udsigt jeg har oplevet at have i et telt. Vi nød udsigten imens at K lavede morgenmad på trangiaet.

Efter morgenmad og kaffe, pakkede vi teltet sammen og gjorde klar til at vandre videre. Stien var stadig velafmærket, og vi kunne gp med udsigten over søen, til vores højre side.

Efter nogle timers vandren opdagende jeg at vi have afviget fra stien. Det var ikke noget som var tydeligt, men efter noget tid endte vi i en blindgyde. Vi var kommet til at følge nogle andre spor, end dem som havde været forbundet med den rigtige rute.

Vi blev en smule frustreret, da vi ikke kunne finde stien med det samme. Det resulterede i at vi måtte gå en times tid i modsat retning, for at få signal til at koble os på appen Alltrails, og den vej navigere os tilbage til den rigtige sti.

Efter at have fundet den rigtige rute gik de næste mange timer strygende. Vi nød en masse smukke udsigter imens at vi fik tilbagelagt nogle kilometer.

Vejret havde hele dagen været solrigt, og det var først ved mørkets frembrud at regnen begyndte at melde sin ankomst.

Vi fik slået teltet op på et område som var nogenlunde jævnt. Her tilbragte vi aftenen i læ for regn og torden.

Et spil kort er en god ting at have med i tasken til de timer som ofte skal tilbringes i læ for vejret.

Dag 3

Vi stod op til lyden af regn der ramte teltet. Udsigten til sol eller tørvejr var ikke synlig. Vi iførte os regntøjet og begyndte at pakke teltet ned. Alt var vådt og kulden var også ankommet. Vi fik hurtigt pakket det hele ned, hvorefter vi begyndte at gå. Vi fulgte stien via appen Alltrails, da afmærkningerne begyndte at blive forringet, samt sigtbarheden var forsvundet. Skyerne var over os og alt var gråt og vådt.

Vi gik længe i et meget bart og nøgent landskab. Ruten vi fulgte, havde ført os lidt længere ind i landskabet, så der var ingen udsigt til søen længere.

Efter noget tid kom vi til et område der kaldes Mosedalen. Området levede op til navnet, da der var plask vådt og meget mudret. Trods det våde underlag var det stadigvæk en smuk oplevelse at gå der. Der var også nogle forskellige broer som skulle krydses.

Sidst på dagen kom vi til slutningen. En time hvor det gik stejlt ned af bakke. Mudderet gjorde at vi ofte var ved at vælte. Ligeledes gled vi ofte i det glatte underlag.

Til sidst kom vi ned til bunden igen og var nu i Skjeggedal hvor vi startede. Vi sluttede vandreturen af med at besøge kiosken og bestille en kop færdiglavet kaffe!

Se hele rejsen her:

Vil du opleve flere fede vandreture i Norge? Læs med her: