You are currently viewing Vintervandring i Norge – 5 dage i Jotunheimen Nationalpark

Vintervandring i Norge – 5 dage i Jotunheimen Nationalpark

Vi ville ud at vandre med fuld oppakning i starten af 2023. Vi havde lige afsluttet et par uger i Skotland, hvor vi havde haft et par uger roadtrip rundt i højlandet. Nu ville vi have en uge med oppakning på ryggen og vandrestøvlerne spændt.

Vi bestilte et par færgebiletter til Norge. Vi sejlede fra Hirtshals til Kristiansand. Da vi ankom til Kristiansand, blev googlemaps fundet frem og Jotunheimen Nationalpark blev indtastet.

Køreturen derop tog en hel dag fra tidligmorgen til sen aften. Det var vinter, hvilket betød at sneen i områder af køreturen var kraftigt. Ligeledes var der glat, samt der blev mørkt tidligt. Mange faktorer som er med til at gøre køreturen længere end de timer som googlemaps anslår den til at tage. Hertil skal der også medregnes pauser til at spise mm.

På køreturen derop overnattede vi i bagagerummet på bilen. Vi fandt et ugeneret sted hvor vi kunne parkere. Herefter lagde vi alt vores grej på forsæderne. Lagde bagsæderne ned og puttede os tæt og faldt i søvn.

Vi var også heldige at se en masse elge i vejkanterne på vej op til Jotunheimen Nationalpark. Selve køreturen er i sig selv en enormt flot oplevelse. Landskabet er fantastisk smukt at køre igennem.

Da vi ankom til nationalparken, havde jeg på appen All Trails fundet nogle ruter som vi skulle gå. Ruten hedder på AllTrails: Bessvatnet and Besseggen. Herefter ville vi krydse over den store sø som deler området og her vandre en tur op i fjellet i et loop og vende tilbage. Start pointen for dette hike var parkeringspladsen ved hotellet Jotunheimen Fjellstue som kan findes her:

Bilen blev her parkeret for de næste 5 dage og vi vandrede herefter op i fjellet.

5 dage i Joutnheimen Nationalpark med fuld oppakning

Dagene i vildmarken var fantastiske og smukke. De var også hårde og tunge. Ruterne som vi havde valgt, var fuldstændig forsvundet i de store mængder sne. Vores snesko sank ofte dybt ned i sneet, hvilket gjorde det hårdt når vi samtidigt vandrede med fuld oppakning. Vi fik ikke vandret de præcise afmærkninger som ruterne på Appen ellers vil vise. Det var simpelthen ikke muligt grundet vejrforholdene. Her kommer vores erfaring os til gode, da vi godt selv kan navigere og improvisere når det kommer til at vandre i områder som disse. Havde det været sin første vandretur ville man ikke have haft meget glæde ved dette, men for os blev udfordringen spændende og en kamp for at bevise over for os selv at vi godt kan.

Dagtimerne var knap så kolde som nætterne. Der var ca. minus 7 til minus 13 grader om dagen. Om natten faldt temperaturerne ned under de minus 20.

At opleve solopgangen om morgenen i de sneklædte bjerge var fantastisk. Lige ledes var det at opleve solnedgangen om aftenen.

Den ro og fred der hersker i et samtidigt barsk vildt og koldt miljø, er en speciel oplevelse. Følelsen af at være helt lille og ubetydelig. Følelsen af bare at være og betage naturen. Det er noget jeg tror på er sundt for os alle at opleve.

At vandre 5 dage i Jotunheimen med fuld oppakning er ikke noget jeg vil anbefale som sin første rejse. Men at tage en enkelt eller 2 overnatninger i naturen vil jeg klart anbefale at prøve. Også som en af sine første rejser.

Dog er det vigtigt at nævne at vinteren i Norge er barsk. Det er ikke for sjov at man skal vide hvor man er mm. Bliver man væk og uvejret kommer, så bliver det hele pludseligt meget livsfarligt. Derfor er det vigtigt at have respekt for afstande mm når man vandrer.  Vi valgte fx et Loop rundt i området, hvilket betyder man går i en stor cirkel. Dette gjorde at vi aldrig var alt for langt væk fra civilisationen, modsat hvis vi blot vandrede ligeud.

Hvad skal man have med på en vinter vandretur i Norge?

• Vandretaske 60 – 100 L (jeg har en 80L og K har en 70L)
  • Telt (Vi brugte et Ottra telt fra Nordisk Outdoor)
  • Liggeunderlag (Vi brugte Venna Liggeunderlag fra Nordisk Outdoor)
  • Soveposer (Vi brugte Crystal Down Balance 600 fra Nordisk Outdoor)
  • Bundlag til teltet (du kommer til at sætte teltet op på 1-2 meter dyb sne og is, så det bliver vådt)
  • Pandelamper
  • Vandrestave
  • Vandblære til at drikke
  • Powerbanks til opladning af elektronik
  • Dry Bags til at holde ting tørt
  • Trangia køkken til madlavning
  • Pulver mad
  • Rugbrød og dåsepålæg
  • solcreme

Af beklædning skal du bruge

• Lange skiunderbukser
  • Uldtrøjer i forskellige tykkelser så du kan have flere lag på
  • Regntøj til hvis der kommer snestorm
  • Varm vinterjakke som er til at bevæge sig i
  • Tykke handsker
  • Hue
  • Uldsokker
  • Underbukser
  • Vandrestøvler

Kan du krydse disse ting af, så er du så godt som klar til at rejseafsted. Normalt vil jeg altid sige at det handler om at komme afsted, så må alt det udstyr og grej vente. Men lige netop på vintervandringer er det vigtigt at gearet er i orden. Ellers forsvinder alt glæde ved at vandre i kulden.

På vores vandretur i Joutunheimen filmede jeg også turen og lavede en inspirerende video. Den kan du se her: