You are currently viewing Forlænget weekendtur til Møns Klint, Stevns Klint & Flyvesandet

Forlænget weekendtur til Møns Klint, Stevns Klint & Flyvesandet

K og jeg havde en uge fri i kalenderen, da planen var at vi skulle ud på en af vores mange rejser. Desværre blev denne rejse lukket ned grundet den opblussende corna situation. Grænserne til de forskellige landet blev lukket – og mildt sagt, efter mink situationen, var os danskere ikke i høj kurs ude i den store verden.

Jeg snakkede frem og tilbage med K omkring hvad vi kunne gøre. K var mere stædig end mig, og mente at vi bare skulle køre afsted over grænsen og se hvor vi endte. Dog nåede vi til den enighed at det nok ikke var lige nu at vi skulle lave et sådan stunt – selvom det nok kunne give god medie omtale hvis jeg pludselig sendte live fra italien med stråhat og 25graders sol.

Som altid går jeg ind for at se muligheder i stedet for begrænsninger, så vi valgte at opleve vores eget land i stedet for blot at droppe rejsen. Turen blev til et roadtrip hvor vi startede i Aalborg. Herfra gik turen til Møns Klint. Efter Møns Klint gik turen til Stevns Klint hvor vi efter dette kørte til fyn for at opleve Flyvesandet.

Afsted det går

Dagen startede stille og roligt ud med at vi fik pakket vores ting i bilen. Vi havde ikke travlt eller nogen tidsplan som vi skulle nå. Vi havde planlagt at sove i bilen som vi tidligere har gjort. Dog tog vi vores telt med i tilfælde af at vi skulle få lyst til at slå det op. Soveposer og liggeunderlagende havde vi selvfølgelig også med. Disse benytter vi os altid af når vi skal sove i enten bilen eller i teltet. Tøjet blev det sædvanlige uld sæt- 2 par trøjer og 2 par tshirts, alt sammen købt hos Woodee i Aalborg. Et virkelig lækkert mærke med topkvalitet af uldtøj. Du kan se deres sortiment på www.woodee.dk. Dertil blev der pakket 2 sæt strømper samt 2 sæt underbukser og 2 par bukser. Alt i alt fylder det intet og kan nemt være i en lille taske i bilen. Jeg har skrevet det før og kan også lige skrive det igen. Når jeg er på disse 2-3-4 dages ture er der ikke noget der hedder at gå i bad. Du stinker af helveds til og det er bare sådan det er. Uldtøjet hjælper dog med at mindske dette.

Afsted i bilen mod Møns Klint, Stevns Klint og Flyvesandet

Tøjet blev pakket og turen gik nu mod Møns Klint. En køretur der tager 4-5 timer med et par stops undervejs. Vi holdte et par gange for at spise madpakker. Ved ankomst på Møn var der mørkt. Solen var gået ned og man kunne vitterligt intet se. For at komme til selve Møns Klint skal man ind og køre i et skovområde. Herinde er der ingen gadelamper eller andet belysning, så der er sort!

Vi kørte ind i skoven og fandt et sted hvor vi kunne parkere bilen. Herefter pakkede vi vores trangiakøkken ud og satte det op. Vi brugte lygterne fra bilen som lys så vi kunne se noget imens at vi lavede vores aftensmad. Menuen stod på stegtflæsk med chili mayo. For dem der har prøvet at være på udendørsture, vil de kunne nikke når jeg siger at mad bare smager tusind gange bedere når man er på tur! For dem som ikke kender til det, kan jeg kun anbefale at give det en chance! Denne tur jeg beskriver her i dette blogindlæg vil være mulig for alle at prøve.

Efter at vi havde siddet i skovbunden og spist stegtflæsk gjorde vi klar til at sove i bilen. Aftenen var slut og vi var trætte efter den lange køretur. Planen var at komme tidligt op så vi kunne vandre op til Møns Klint og fange solopgangen samt spise morgenmad deroppe.

Læs om Møns Klint hiket her:

Efter Møns klint var endt kørte K og jeg hen til en af hendes veninder som havde et kolonihave hus som vi kunne låne til overnatning. Natten før havde vi sovet i bilen ude i skoven, hvilket egentligt klart er favoritten – sammen med overnatning i telt selvfølgelig!

Vi ankom i kolonihaven sent og var egentlig klar til at gå i seng. Inden vi gik i seng planlagde vi det næste hike som skulle ske når vi stod op. Målet var Stevns Klint. Et sted som jeg aldrig har været ved og jeg havde faktisk heller ikke hørt om det, trods det er et meget kendt sted. Målet var at hike langs kysten og opleve de dramatiske klinter, som også ses ved Møns Klint. Jeg havde aldrig i min vildeste fantasi regnet med at dette hike skulle blive så fedt!

Læs om hiket ved Stevns Klint her:

Efter en helt vildt fed dag langs Stevns Klint gik turen væk fra Sjælland. Kurses var nu sat mod den lille ø Fyn. På Fyn skulle vi besøge det famøse sted Flyvsandet. Et sted jeg har læst en del om samt set et utal af flotte billeder fra. Modsat alle andre, som besøger stedet i foråret/sommer, valgte K og jeg jo så at besøge det i november måned. Vi ankom til Agernæs på Fyn, som er hvor Flyvsandet ligger, klokken sent om aftenen. VI holdte ind til siden i en nærtliggende skov.

Her lavede vi aftensmad og sov efterfølgende i bilen indtil næste morgen. Da vi stod op gjorde vi klar til at opleve Flyvsandet.

Læs om turen til Flyvsandet her: