You are currently viewing Æbelø – Den Skjulte Perle

Æbelø – Den Skjulte Perle

En lille ø hvortil du kun kan komme, ved at vade 1,5km igennem havet.

DJI_0267

Jeg har aldrig kendt så meget til vores danske øer, men efter coronaens udbrud som kostede en indespærring i mit eget land, har jeg fået øjnene op for hvor mange skjulte perler vi har her i landet. Har tidligere beskrevet øen Bornhol, som absolut har vundet mit hjerte. En anden ø, som har fået min fulde opmærksomhed og som er betydeligt mindre, er Æbelø.

Æbelø er en Ø med utrolig meget historie. Øen har været brugt til mange forskellige arbejdsopgaver igennem tiden, hvilket egentligt ikke er noget jeg gider at skrive om her. Hvad jeg til gengæld vil skrive, er at øen også er hjemsted for et ynglende par af havøerne!

Øen i sig selv er ikke særlig stor. Den tager et par timer at gå rundt, plus minus, alt efter hvor mange billeder og spisepauser du tager. Der skal dog også med regnet 1-2timer gåtur HVER vej i havet for at komme dertil.

Turen dertil

K og jeg pakkede taskerne om morgenen, smurte en madpakke og satte os ind i bilen. Turen gik nu fra Aalborg til Fyn. På vejen dertil holdte vi madpakkepause ved ”Den genfundene bro” som ligger ved Horsens. Stedet er er egentligt ret flot men grundet den store ”hjemme ferie i eget land” druknede stedet i folk hvilket ødelagde hele stemningen fuldstændig.

Vi fik dog spist vores madpakker og K havde lavethjemmelavet syltede rødløg, som lige var toppen af kransekagen!

Efter vi havde spist, opdagede jeg at jeg selvfølgelig havde glemt at tage et SD kort i kameraet, så vi måtte lave en SOS til nærmeste elektronikbutik og købe det billigste SD kort der var!

Turen gik nu over Lillebælt hvorfra vi drejede af kort tid efter. GPS’en er sat til Lindøhovede, som er en lille vejr der grænser ud til vandet langs det nordlige Fyn. Her er der en stor p-plads hvor bilen kan parkeres gratis! (indtil videre)

Når du kommer hertil, er det en god ide at have pakket noget bade/sports tøj som du kan hoppe i. Vi havde en dry-bag 30liters med som kunne indeholde telefonerne og alt mit kameragrej. Selve tasken er købt for sølle 99kr i T-Hansen. Den virker indtil videre lige så godt som alle de andre smarte til 1000kr+

Husk også at tage sko med i tasken. De er værd at have på når du kommer til selve øen.

Madpakker og vand er selvfølgelig også at anbefale at tage med.

Vi forlod herefter bilen og gik ned til vandkanten hvorfra de næste 1,5km foregik i havet. Vandet varigere meget i dybe alt efter om det er lavvande eller ej. Vandet gik os i starten til hoften og navlen, men på hjemvejen om aftenen var vandet under knæhøjde. Turen i vandet er en virkelig fed fornemmelse. Det er i hvert fald noget jeg aldrig har prøvet før og det trickede en masse eventyrs stof i min hjerne. Turen i vandet kan goldt føles lidt lang, men det giver også et rush af spænding. Hele turen i havet er markeret med pæle så det er nemt at finde vej.

Når du kommer til lands, vil du skulle vandre 5-800meter hvorefter du igen skal ud i vandet. Dette er den sidste strækning før du rammer hovedøen. Vandet ses som virkelig lyseblå og grøn når solen skinner ned på det og rammer sandbunden. At gå til denne Ø giver virkelig en følelse af at være på eventyr.

Udforsk øen

Da vi ankom til øen, var den første tank jeg fik ” hold da kæft – vi er sgu på en rigtig ø”- øen er ikke bredere end man kan se hvordan kystkanten buer rundt langs begge sider af øen, hvilket både visuelt ser virkelig fedt ud, men det giver også en speciel følelse!

DJI_0274

Vi valgte at gå højre rundt om øen. Ved at gå højre rundt om øen vil du efter kort tid langs kysten se et lille nedsunket skib som er gået på grund tæt langs bredden. Her brugte vi noget tid på at sidde og nyde udsigten. Jeg glemte faktisk helt at vi stadig befandt os i Danmark.

DJI_0282

Vi gik herefter videre på øen og krydse skråt ind i det store skovområde. Her ændrede naturen sig hurtigt til at være ekstrem grøn. Jeg tænkte flere gange at det mindede mig om at gå rundt i skovene i Indonesien pga. de store mængder af bregner.

Der er mange stisystemer som man kan benytte sig af, eller som man faktisk SKAL benytte sig af. Det er heller ikke noget problem da der er mulighed for at gå i syd, øst, nord og vest, alt efter hvad man vil.

Vi endte turen med at komme til det lille fyrtårn Æbelø Fyr som ligger i modsatte side af øen. Her brugte vi igen noget tid og nød den smukke natur. Vi oplevede her også at se en stor flok dåvildt som kom løbende igennem det åbne landskab langs kysten.

Efter denne oplevelse begyndte det at blive sent og vi valgte at sætte kurs mod øens startpunkt hvorfra vi igen skulle krydse igennem havet for at nå til bredden igen.

Det tog væsentligt kortere tid at gå turen tilbage end det gjorde at gå dertil, grundet at der var lavvande nu.

DJI_0280

Aftenen blev afsluttet ved bilen hvor vi havde den lille smarte grill med. Menuen bestod at steaks, grøntsager og tortilliawraps!

Alt i alt er dette virkelig en fantastisk ø, som jeg absolut vil anbefale at man besøger!