You are currently viewing Guide til Ella Rock – Hike Sri Lanka

Guide til Ella Rock – Hike Sri Lanka

• Post author:
  • Post category:Asien

Komplet guide step by step til toppen

Oplev den smukke udsigt ud over dalen Badulla Valley fra klippen der kaldes Ella Rock. Vandreturen forgår både på togskinner, te-plantager samt i skov område. En fed måde at opleve flere sider af Sri Lankas smukke natur. På togturen vil du bl.a. kunne opleve det berømte tog der kører fra Ella til Kandy

Toget kom pludselig forbi imens vi gik langs togskinnerne

Hiket starter i byen Ella. Ella ligger i den sydlige del af Sri Lanka, langt oppe i bjergområdet i midten. Byen er en kendt turist by, som også er et god sted at have base til mange andre seværdigheder. Vil man fx gerne opleve nogle af Sri Lankas vandfald er denne by også et oplagt sted at holde til. Læs evt min guide til nogle af Sri Lankas smukkeste vandfald her:

Hvor langt er hiket?

At vandre til Ella Rock og tilbage igen tager 4-6 timer i alt. Turen forgår både i skovområder, te plantager, langs jernbaneskinnerne samt i bjergene.

Har du brug for en guide?

Jeg vil personligt ikke mene at du har behov for en guide til dette hike. Mange lokale vil tilbyde dig at være din guide, nogle vil også prøve at overtale dig til at hyre dem, men det er ikke nødvendigt. Faktisk syntes jeg at lige netop et hike som dette skal opleves uden at have ”personale” med.  Hvis du derimod føler en hvis tryghed i en guide kan du betale svarende til 20kr for at få en til at vise vej. Der er dog mange der går dette hike så du vil aldrig komme til at stå alene i langtid af gangen. Der er masser af mennesker som man kan spørge om vej hvis det er.

Et godt råd

Undgå at tage vandreturen i dine smarte klipklapper, gladiator-sandaler eller kunsteriske bare tæer. Der er mange iler i det våde græs, og der er ingen grund til at lade disse suge sig fast. Ligeledes er der også risiko for at du skære du på jerbaneskinnerne når lysten til at løbe og oppe rundt på dem kommer. Når du kommer til området med klipper og stigning vil du også nemt kunne glide og skære dig. Dermed hop i dine sko/støvler. Og nej det behøves ikke være vandresko til 1000kr. ilerne er ikke livsfarlige eller noget, men skulle du være skrækslagen ved bare at læse dette, så kan jeg fortælle at lime for dem til at slippe bidet. Et bare dryp fra en limefrugt er det magiske.

Tid til at lave hiket

1 start på togstationen i byen Ella

Hiket starter som sagt i byen Ella. Start ved togstationen. Er du i tvivl om hvor dette er vil der også være rig mulighed for at en lokal eller andre turister kan pege dig i den rigtige retning.

Herfra starter hiket. Du skal nu de næste par km gå langs togskinnerne SYD på. Nogle går ved siden af dem, andre går på selve skinnerne.

Starten på vandreturen
Toget kom pludselig forbi imens vi gik langs togskinnerne

2 Gå langs togskinnerne fra Ella Togstation til Kithaelle togstation.

Du skal gå fra togstationen i Ella og hele vejen til Kithaelle togstation. Du vil bla. passere over en bro på vejen. Du vil højest sandsynligt også opleve at nogle lokale vil prøve at få dig til at følge med dem og tage en anden vej. Vi blev stoppet af nogen som sagde at det var den forkerte vej vi gik, men at vi var heldige de var her så de kunne vise os vej. Jeg smilede blot til dem og takkede nej, og så forsatte vi langs togskinnerne.

Du vil også opleve små skilte og andre ting der hævder at du skal dreje af for at komme til Ella Rock. Disse veje er nok også sande. Der er nemlig MANGE måder at komme til Ella Rock. En ting som lokale tit benytter sig af er at guide dig igennem folks lokalehaver, hvilket selvfølgelig kræver en lille betaling. Alt dette kan du undgå ved at følge ruten jeg beskriver.

Kithaella tog station – fortsæt ca 1,5 km videre på togskinnerne herfra.

3 Ignorer de 2 første sving efter Kithaella tog station – fortsæt på togskinnerne lidt endnu

Der kommer først en buddah statue der hævder du skal dreje. Derefter kommer der en bænk der siger du skal dreje af. Fortsæt lidt endnu indtil der kommer endnu et sving, her drejer du af!

4 Drej til venstre, væk fra togskinnerne – Afsted mod toppen

Følg stien der fører dig væk fra togskinnerne. Efter 50meter går du over en lille bro – herfra følger du bare stierne der alle sammen fører dig igennem en teplantage og et lille lokalsamfund. Herefter rammer du em shop hvor man kan købe mad og drikke. Når du passere forbi denne butik begynder stigningen at komme.

Broen du skal gå over

5 Igennem skoven, op af bjerge, nyd udsigten

Når du kommer ind i skoven vil du opleve en ret voldsom stigning. Det er her din kondition bliver sat på prøve. Hele vejen er fint afmærket og nem at finde. Der er ikke særlig stor risiko for at fare vildt. Samtidigt er der for det meste også andre på ruten, både tur/retur, som vil kunne guide dig.når toppen rammes vil du opleveren fantastisk udsigt ud over dalen.

Igennem skoven
Stien du skal følge
De små stier op af bjerget du skal følge
Udsigten på vej mod toppen
Udsigten tæt på toppen inden tågen kom angribende

Da vi ramte toppen passede det præcis med at en stor sky drev ind over og gav 0 i sigtbarhed. Trods den manglende sigtbarhed var det stadig en fed oplevelse. De tågedeklipper gav en ro og fed følelse!

Ella rock
Tågen kom forbi.

6 Turen hjem er den samme, bare baglæns!

Læs også https://etnytkapitel.com/5-must-see-vandfald-pa-sri-lanka/ for at opleve de smukkeste vandfald på Sri Lanka