You are currently viewing 14 dage på Madeira

14 dage på Madeira

April 2021 blev måneden hvor min rejse til den portugisiske ø Madeira skulle ske. Trods covid-19 situationen var det stadig muligt at rejse til øen, så længe at man kunne fremvise negative test reultater, som var under 72 timer gamle. På turen hjem fra Madeira skulle der fremvises test resultater som var max 24 timer gamle. Ligeledes blev du tilbageholdt i Aalborg lufthavn ved hjemkomst, indtil at du fik dit svar fra den test som blev taget så snart du kom af flyet. Når dit svar kom (20min-2timers ventetid)og var negativt kunne du forlade lufthavnen. Dørene var vogtet af politiet.

ready to hit madeira!

Det var i starten af april måned at K og jeg ankom til Madeira. Jeg havde længe glædet mig til denne rejse. Faktisk havde jeg glædet mig hele året. Jeg havde læst meget om øen, set en masse videoer samt stalket instagram i vildskab- så jeg havde skaffet mig en god viden omring øen og de muligheder den bød på mht vandreruter.

vi sidder og venter på at flyet tager os fra porto til madeira

Allerede da vi med flyet kunne se øen, vidste jeg at den her ø var en rigtig adventure-ø! Skyerne lå lavt og dækkede toppene af de bjerge som lå placeret midt på øen. Øen så grøn og frodig ud i bunden, i mens den i bjergene så rå og kold ud. Jeg fik et flashback til Færøerne, bortset fra at der på denne ø var varmt og en enorm plantevækst!

udsigten fra flyet da vi flyver over madeira

Vi havde på booking.com fundet en lille lejlighed som vi lejede i alle de 14 dage som vi var der. Lejligheden lå i udkanten af byen Santana, som ligger på den nord-østlige del af øen. Det er dog vigtigt lige at tage googlemaps og søg på “Madeira” så du kan danne dig et indtryk af hvordan øen ser ud. Madeira er ikke særlig stor. Det tager 1,5 time fra den ene ende til den anden, så det er muligt at opleve hele øen uanset hvor du bor.

ankommet til vores lejlighed på madeira

Grunden til at K og jeg rejste til Madeira var pga de flotte vandreruter som øen besidder. Øen har en utrolig flot natur – hvilket er fantastisk hvis man godt kan lide at vandre. Øen har både jungle og bjerge – det vil sige den er både grøn og frodig og så er den samtidigt kold og rå. Øen er som sagt heller ikke særlig stor – så det er muligt at opleve “det hele”. Hertil er øen en del af Portugal – et land der heller ikke ligger urealistisk langt væk, så det er nemt at komme til øen Madeira. Alt dette sammenlagt = den oplagte eventyr ø!

solopgang på madeira
Hiking ind i mellem skyerne
vandfald i junglen

På vores 14 dage på den fantastiske ø Madeira spiste vi ikke på resturant en eneste gang. Mange syntes at det lyder trist og sørgeligt, men for os er det skam en helt selvvalgt ting. Vi kunne godt have spist på restaurant hvis det var det vi ville, men det er slet ikke det vores rejsehandler om, samt det er ikke det vi ønsker at vores penge skal gå til. De fleste ved nok godt at rejserne er eventyr rejser. Rejser fyldt med action og spænding fremprovokeret igennem vandreture og roadtrips. Der er ikke meget tid hvor vi ligger og daser den ved stranden eller poolen. Faktisk er der aldrig tid ved poolen da vi aldrig bor et sted hvor der er sådan en. Hvad vil jeg frem til med det jeg skriver lige nu? Jeg vil blot pointere at vi prøver at spare penge hvor vi kan, samt hvor det giver mening for os at spare i forhold til hvad det er vi gerne vil. Vi spare gerne på madbudgettet, da vi ikke har den store interesse i fancy mad. Dertil er vi helt vilde med at lave madpakker, så det er oplagt for os at handle ind i supermarkedet og spare en vej igennem. Penge sparret er penge tjent.

hiking i bjergene på Madeira

Vandreturene som vi gjorde på Madeira var alle sammen én dags hikes. Vi startede ofte tidligt om morgenen og var så færdige om aftenen og kom hjem til lejligheden. Der er rig mulighed for at vandre i flere dage i træk hvis det ønskes, men måden vi gjorde det på virkede også fint og gav stadig en rigtig fed følelse af eventyr.