You are currently viewing Tværs igennem Finnmarken – 100km i sne med ski og pulk

Tværs igennem Finnmarken – 100km i sne med ski og pulk

Har du nogensinde overvejet en vandretur lidt ud over det sædvanlige? Det havde vi – og vi var blevet vilde med tanken om at prøve at vandre med pulk og ski. Noget vi aldrig før havde prøvet, så vi var total nybegyndere.

Vi fandt ud af at firmaet Vildmarksture.dk lavede guidede ture til Finnmarken, hvor man sammen med et hold og et par professionelle guides, tog afsted og vandrede fra A til B hele vejen igennem den store norske Finnmark, og det skulle vi selvfølgelig prøve!

Forberedelse til turen:

Forberedelse til en vandretur som denne kræver noget udstyr. Det er tur som foregår om vinteren i ekstremt koldt klima, så sit tøj skal være egnet til kulde. Her kan det være man i forvejen har tøj liggende, men de fleste vil nok skulle ud og købe noget. Der er uden tvivl omange forskellige holdninger til hvad man skal pakke og ikke skal pakke, for at være afsted i vildmarken i 7 dage. Vildmarksture.dk sender en udførlig pakkeliste, som er målrettet deres tur, og den vil jeg klart anbefale at man bruger. Vil du gerne se vores pakkeliste, som også minder meget om den som vildmarksture sendte ud, så kan du læse den i dette blogindlæg:

Afgang fra Danmark mod Norge.

Vi havde med hjælp fra Vildmarksture fået besked på hvilke flybiletter der skulle købes (turen man køber, er ikke inkl flybilletter) så vi alle sammen mødtes i lufthavnen og fløj mod den lille norske lufthavn i byen Alto. Altså er en lille by i det nordlige norge, som ligger nord for polarcirklen.

Da vi ankom til Alto fik vi samlet alt vores udstyr. Både det som vi selv havde med, samt det udstyr som blev stillet til rådighed for os. Alt blev pakket i en lille bus, og herfra kørte vi mod startpoint til turen, som er i den nordlige del af Finnmarken, hvorfra vi skulle vandre mod syd, og derved have krydset de 100km igennem Finnmarken.

Første dag på vandreturen

Den første dag startede med at vi blev sat af ved startpoint. Her blev vi introduceret for de ski som vi skulle have på de næste 7 dage. Ligeledes gjorde vi med den pulk, som vi skulle strække bag os, med alt vores udstyr i.

Efter en halvtime med øvelse i at bruge skiene samt trække pulken, blev alt vores udstyr lagt i pulken, og nu startede vandreturen.

Den første dags vandren varede kun et par timer, da det var sidst på eftermiddagen inden vi overhovedet var kommet afsted, så mørket lå lige rundt om hjørnet. Inden det blev sengetid, skulle vi dog have undervisning i at slå vores telt op, samt hvordan man bruger de brændere som man også slæbte med i pulket. Her er hele kunsten at holde teltet tørt og fri fra sne, samtidigt med at man bruger brænderne rigtigt, så der altid er lunt og varmt i teltet.

Klar til eventyr i finnmarken

Dagene med ski og pulk

Både K og jeg lærte hurtigt at bruge skiene og pulken. Vi blev bedre og bedre fra time til time. Hvad angår pulken blev vi også bedre. Vi lærte fra hver dag at pakke den bedre samt placere vores udstyr og ting på den rigtige måde, så det nødvendige var til at få fat i under vores mange pauser igennem dagens vandren.

Det er sådan at pulken i bunden har brænderen samt benzin. Dertil har man en taske med køkkengrej og div ting. Dertil har man sin egen taske med tøj osv. Her ovenpå ligger man sit liggeunderlag (oppustet), som er pakket ind i et cover. Man spænder det hele fast med reb så det sidder fastspændt på pulken. Har man ikke pakket rigtigt, så skal man til at spænde rebet op og fjerne coveret med liggeunderlag hver gang man skal bruge noget – her gør øvelse mester.

”Hvorfor har man liggeunderlaget pustet op og lagt i toppen? – Det har man så man hurtigt kan ligge det ind i teltet om aftenen når man slår lejr og der fx er snestorm. Dertil skal man ikke til at puste det op og bruge kræfter på det. Samtidigt fungere det som beskyttelse mod sne og andet i mens man vandre. ”

Jeg var lidt i tvivl om hvorvidt jeg ville kunne klare en 100km lang vandretur på ski og pulk med 0 erfaring i det, men det lykkedes rigtig godt, så jeg kan trygt tale for sådan en tur her, hvis du som mig ingen erfaring har med den type. – Dog selvfølgelig med interesse for friluftsliv!

Vandre med ski og pulk

Livet inde i teltet

Det meste af dagene foregår jo ude i de store åbne Finnmarksvidder – som man kalder denne store vildmark. Aftenerne er dog meget anderledes end de hårde dagtimer. Aftenerne foregår ensformigt med at slå lejr. Det at slå teltet op er også noget man bliver bedre og bedre til med tiden. Teltet bliver slået op, herefter bliver tingene placeret på en bestemt måde i teltet – for at få bedst muligt effekt ud af det hele. Liggeunderlaget bliver lagt ind, i det åbne cover, så intet bliver vådt af sneen. Den ene pulk bliver placeret i midten af teltet. Her bliver der tændt op for blussende så der bliver 20-25grader i teltet. Vådt tøj og grej bliver lagt i en lomme i toppen af teltet så det tørre. Gryderne bliver fyldt med sne som så begynder at tø- så der kan laves kaffe og aftensmad. Herefter smeltes yderlige en masse sne så alle termoflasker kan fyldes og være klar til næste dag. Herefter fyldes benzin fra dunken, op i de små brænderflasker, så de igen er klar til at blive brugt dagen efter. Herefter tages det kogende vand og der laves aftensmad fra de frysetørret poser, som blot skal tilsættes vand.

Kunsten er at man om aftenen, inde i det varme telt, forbereder alt til dagen efter, så man ikke skal stå i de kolde dagtimer og fumle med noget. Herefter hygges der i teltet med snak og kaffe, inden man slukker for brænderne, og herefter falder i søvn.

Morgenerne starter med at man tænder for brænderne så teltet igen er varmt til når man kravler ud af soveposerne. Herefter sidder man og spiser sin morgenmad, som er frysetørret mad, inden man begynder at pakke teltet sammen, og en ny dag ude i vildmarken starter.

udsigt fra teltet

Oplevelser igennem Finnmarken

At krydse Finnmarken som et hold, er en virkelig fed oplevelse. At vandre i snestorm og kulde, i sol og varme, i god sigtbarhed og dårligsigtbarhed, er en vild følelse og oplevelse. Vi lærte hvordan man skal navigere som et godt hold. Vi skiftedes til at lede trop, skiftedes til at gå bagerst. Alt i alt blev der skabt en god synergi igennem dagen ved dette. Dem med mest energi hjalp dem som var trætte, og lige pludselig var rollerne byttet, og sådan fortsatte det.

Vi oplevede at presse vores grænser, og mærke den succes der kommer med at gøre det. Vi krydsede frosne søer som tog flere timer at krydse. Vi mødte slædehunde undervejs. Vi fik set en masse betagende udsigter. Vi fik oplevet en masse grin sammen med de andre fra gruppen. Vi fik lært en masse om overlevelse i kolde klimaer. Vi fik lært at vi kan mere end vi selv tror. Alt i alt er en rejse som denne en fed måde at skabe en masse succesoplevelser for sig selv.

én af vores lejr på vores tur igennem Finnmarken
slædehunde kom forbi
frisk og klar på en dag med solskin

Hvad koster en tur som denne?

Kan du klare den alene, så koster den jo ”kun” flybiletterne til Alto tur/retur (4000kr pr person ca) samt taxa til startpoint (1000kr ca)

Har du derimod ikke ski pulk telt brændere støvler, samt den rigtig viden for ikke at dø i vildmarken, og derfor lige som os gerne vil have profesionelle med til at lære en det, så koster det en smule mere.

Prisen for en tur som vores, er ca. 14.000k pr person, her er det meste inkluderet, på nær flybilletterne. Du kan læse meget mere om netop disse priser på deres hjemmeside www.vildmarksture.dk – hvis altså du vælger dem. Jeg vil personligt anbefale dem, og jeg tør godt love der ikke er nogle danske virksomheder som er mere kompetente til disse ture end Vildmarksture-folket.

Vil du se HELE rejsen i én video, så kan du se hele rejsen på Youtube her: